KaMu HeBat

Top Comment :

Sunday, November 7, 2010

BaNJir ~ SeDIKit UpDaTE

Petang semalam, sempatla aku meninjau kawasan sekitar Jitra.
Alhamdulilah, banjir dah semakin suruh, eh..
Bukan semakin, tapi memang dah surut pun.
Tinggal 2-3 tempat je yang masih bertakung airnya.
Tapikan, sian aku nengok keadaan mangsa2 banjir neh.
Yang rumah dah tentu segala kabinet-tv-peti ais tu rosak, pastu yang kedai lak lagi la teruk.
Masa lalu kat depan kedai letrik, aku tengok bersusun peti ais-mesin basuh kat luar kedai.
Nampak macam dah rosak jer
 Yang menjual baju/pakaian pulak., aku tengok sebok dok buat sesi lelongan.
Sume jual harga borong je gamaknya.
Pagi tadi pulak, sempat la balik ke kampung aku nun.
Kalau kitorang masih kat sana, alamatnya memang teruk la.
 Umah jiran aku pun sampai ke tingkat atas airnya dan baru surut 40%.
Tapi, masa-masa camni pun masih ada cerita yang tak sedap didengar.
Masih ada jugak manusia yang pentingkan diri sendiri padahal diri langsung tak terlibat dengan banjir.
 Kesian aku mendengar kisah mangsa banjir neh.
Bantuan yang diberi oleh JKM tak sampai pun kepada yang berhak.
 Kisah macam ni dah selalu sangat aku dengar.
 Patutnya, orang yang diberi amanah dan tanggungjawab tu, harusla adil kan?
 Tak payah nak tamakkan hak orang.
Dah tu rezeki mereka Apa lagi eh nak citer?
Dengar2 jugak, kawasan sekitar alor setar pulak yang teruk sekarang ni.
Yang aku tau sekitar stadium darulaman, jalan sultanah dan beberapa tempat pusat bandar dah dinaiki air, tapi aku tak pasti sangat sebab tak berada di sana.
 Harap-harap la banjir kat seluruh kedah ni berakhir dengan cepat.



No comments: