KaMu HeBat

Top Comment :

Wednesday, January 12, 2011

PokoK VaNiLa


okay.. aku nak bagi info kat sini
dah macam makin popular pulak pokok ni kat Malaysia
semalam tengok kat TV pun dah orang yang tanam pokok ni kat sabah
kang membiak la tu sampai ke semenanjung
 ke dah ada.. aku je yang tak tau


POKOK VANILA




image : google



Vanila adalah sejenis orkid tropika yang memanjat, dengan batang yang berisi, panjang dan berwarna hijau. Mempunyai tunas akar yang melekap pada pokok tumpang. Menghasilkan bunga berwarna kuning dan oren, berjambak, satu bunga sahaja akan mekar dalam sehari selama dua bulan. Vanila adalah tanaman tropika yang tidak boleh tumbuh dengan semula jadi pada suhu yang tinggi. Untuk penanaman, vanila memerlukan pokok pelindung untuk mengawal suhu.

Secara semula jadi, vanila hanya didebungakan oleh kumbang Mexico dan burung madu yang mampu memecahkan membran yang membahagikan pistol dan stamen. Usahawan Eropah telah memindahkan vanila untuk ditanam di lokasi tropika lain tetapi tidak menghasilkan buah. Sehingga tahun 1836, apabila seorang botanis dari Belgium, Charles Morren, menyatakan bahawa bunga vanila ini tidak didebungakan dan memerlukan tenaga manusia. Pada tahun 1841, Edmond Albius seorang bekas hamba dari Kesatuan Pulau French, mengesyorkan cara pendebungaan tiruan dengan menggunakan pencucuk buluh untuk memecahkan membran dan menyapukan debunga dengan ibu jari. Cara ini telah mendorong dalam perkembangan pertanian vanila dan cara ini juga telah diguanakn hingga sekarang.

Buah vanila akan mengambil masa kira – kira sembilan bulan untuk matang dan akan mula dituai apabila hujung buah vanila mula bertukar warna kehitaman. Hingga sekarang proses pengeluaran buah vanila memang memerlukan masa yang panjang dan sangat rumit. Selepas dituai, buah vanila akan dibalut dan disimpan ditempat yang bersuhu tinggi dan kering untuk mengelakkan pembiakan bakteria. Seterusnya vanila akan dikeringkan di bawah cahaya matahari selama sehari dan akan disejukkan pada waktu malam untuk beberapa hari. Pada peringkat ini buah vanila akan berwarna kehitaman, berminyak dan mudah lentur. Kemudian buah vanila akan dibiarkan mengering dalam kawasan terlindung selama dua bulan. Buah vanila kemudianya akan dipilih mengikut gred dan akan ditempatkan dalam kotak untuk proses seterusnya dalam masa tidak melebihi dua bulan.


info : vanila

No comments: