KaMu HeBat

Top Comment :

Thursday, October 14, 2010

I'm ThE BoSs


Aku start kejer secara rasmi adalah pada 14 januari 2002
Dah lebih 8 tahun pun
bak kata orang "memang dah kering pun cop jari" aku neh
sepanjang aku kejer nih
dah 5 orang bos aku termasuk la yang kat tempat sekarang nih
2 perempuan dan 2 lelaki
dan bila aku kat kewangan dan ditempatkan di HQ
dah pastila bos aku adalah seorang akauntan
memang betul la kan apa yang orang selalu cakap
betul-betul berbeza bila dibandingkan bos lelaki dan perempuan
dan secara peribadi aku lebih sukakan bos lelaki





bos pertama : lelaki
masa tu memula masuk kejer kat gov ni la
orangnya nampak serius tapi sebenarnya amat sempoi
senang bekerja dengannya
selalu luangkan masa untuk buat lawatan YB dari meja ke meja
kau nak cuti?
ambik la berapa hari pun
janji tugas yang diberi dilaksanakan dengan sempurna

bos kedua : lelaki
masa ni aku diasingkan pengurusan dari kementerian
dan ditempatkan di bawah jabatan
muda lagi orangnya, baya-baya aku je kot
tapi dengan bos ni tak lama
dalam 2-3 bulan jer
dia terpaksa mengambil cuti tanpa gaji atas sebab kesihatan
tapi orangnya memang ok sesangat
senang untuk bekerjasama


bos ketiga : lelaki
dia ni dipertanggungjawabkan untuk ambik alih tugas bos ke-2
memula cam gerun jer nengok
tak penah nak senyum kat orang masa kat tempat lama
tapi rupanya tu watak sampingan jer
sebenarnya memang sangat ok
bekerja keras
memang aku betul-betul respect bos yang nih
kena bantai kaw-kaw masa meeting pengurusan pun
boleh lagi tersenyum kat depan kami
amat mementingkan masa
pegi cafe pun selamba sensorang
kalau reramai nak kena tunggu semua habis makan baru leh gerak
buang masa katanya
tak banyak bercakap
aku ingat lagi satu ayat dari dia
" orang akaun ni jarang bercakap sebab kejer kena teliti"
memang betul pun tak banyak cakap dia nih


bos keempat : perempuan
bermula la saat saat kekusutan dalam hidup cewaahhh
memang tak brapa ok la anginnya
anyik kena letup jer kami
dengan emosinya yang tak menentu
suka suki jer nak marahkan orang
asyik kena bodek baru la nak ok
memang tak kena la ngan jiwa aku dia nih
aku ni mana la reti nak bodek-bodek orang bagai
aku kan outspoken ~ kata orang itu
tapi satu la aku puji bos yang sorang nih
masa ko mengandung
automatik ko akan dilayan bak puteri
buat la apa pun
takkan dimarah punya
dan akan ada la adegan-adegan ambil kesempatan di situ
nama anak aku si e-cha tu pun
dia yang mintak
suka sangat dengan nama aisya
tapi dia takder anak perempuan
so, sebagai tanda kenang kenangan aku selitkan nama tu kat anak aku


bos kelima : perempuan
disebabkan aku kat pejabat negeri
dah tak der la bos yang bertitlekan akauntan
bos besar aku adalah pengarah
tapi yang aku maksudkan kat sini adalah bos kat seksyen aku
hadoiii
mau ketuk kepala 88 kali bila ingatkan pasal dia nih
hahaha.. dia la yang aku maksudkan
tapi apapun, hidup harus diteruskan
terpaksa la bersabar
dah nama pun SYMP kan?


No comments: