KaMu HeBat

Top Comment :

Sunday, October 24, 2010

SaBar HadaPI KeSuSahaN




SABAR HADAPI KESUSAHAN TINGKATKAN TAQWA



Ketakwaan kepada Allah menuntut kita agar mempunyai sifat sabar dan menguatkan kesabaran kita sepanjang masa.
Tanpa sabar, mustahil manusia mencecah kaki menuju gerbang ketakwaan.
Apabila kita menyebut tentang takwa, beerti mestilah tunduk, patuh dengan segala suruhan Allah dan menjauhi segala laranganNya
Melaksanakan segala perintahNya dan meninggalkan segala tegahanNya sangat memerlukan kesabaran

sabar bukan saja berkait dengan kemarahan, sebaliknya ia bersifat menyeluruh di mana ia membabitkan soal kehidupan, sabar menghadapi dugaan hidup, sabar melakukan sesuatu perkara yang membabitkan tuntutan agama dan pekerjaan seharian dan sabar terhadap hawa nafsu sendiri

Abdul Rahman Abdullah Bin Masud ra berkata :
" aku masih terbayang Rasullah menceritakan mengenai seorang nabi daripada nabi sebelum Rasullah yang disiksa (pukul) oleh kaumnya hingga berlumuran darah.
dia mengesat darah di mukanya sambil membaca, bermaksud " Ya Allah, ampunilah kaum aku oleh kerana sesungguhnya mereka tidak mengetahui"
Keindahan sabar ini sangat nyata sekali apabila kita berjaya mencegah diri dari mengerjakan perkara mungkar walaupun kita berpeluang melakukannya.

Ramai yang mendakwa dirinya akan bersabar melakukan kemungkaran dan ini mungkin benar ketika kita tidak berpeluang untuk melakukan kejahatan.
Tetapi, bagaimana kalau sekiranya kita berpeluang, malah diberi tawaran dan kemudahan untuk melakukan kemungkaran?
Kita tidak melakukan zina kerana kita tidak berpeluang dan kita tidak melakukan pecah amanah ketika tiada peluang untuk melakukannya.

Tetapi adakah kita tidak akan melakukan zina dan pecah amanah walaupun kita berpeluang dan diberi peluang untuk melakukannya?

Bagaimanapun, janganlah kita meminta kepada Allah agar diuji kesabaran dan keimanan kerana kemungkinan kita tidak dapat bersabar sebagaimana yang dikehendaki.
Sesungguhnya manusia tidak terlepas dari malapetaka dn kesusahan dalam kehidupan seharian.
 Oleh itu, bersabarlah. Moga kita semuadirahmati Allah dan diberi kemenangan di dunia dan akhirat.

Riwayat Abu Hurairah ra, sesungguhnya Rasullah bersabda
" tiada seorang muslim pun yang tidak mengalami penderitaan, dukacita, kesiksaan, kebimbangan, kemelaratan dan kesedihan, sehingga cucukan duri yang mengenainya melainkan dihapuskan  oleh Allah sebahagian dari kesalahannya."

Firman Allah di dalam surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud
""wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia di perbatasan negerimu dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu mendapat keuntungan daripada Allah"

Kesimpulannya
marilah kita sama-sama mempertingkatkan kesabaran dalam melaksanakan amanah Allah, menjauhkan laranganNya dan menghadapi segala yang menimpa dengan penuh takwa.



***
ingatan untuk diri sendiri
aku nak jadi lebih sabar dari sekarang

sumber : harian metro @ 24 oktober 2010




No comments: