KaMu HeBat

Top Comment :

Monday, August 9, 2010

ToNyOh2 CoNTeSt BerSaMa Pn.ShaLiN


Syarat-syarat pernyataan kat  blog Pn SHaLin


Dah perasan dari ari tu lagi contest nih
tapi takder masa nak buat
tapi disebabkan dah dekat ngan due date
aku gigihkan jugak diri yang malas nih
ok, ni resepi yang aku taruhkan
simple giler
memang nak yang simple kan shalin?


IKAN BILIS CILI API



BAHAN-BAHAN :
segenggam ikan bilis
15-20 cili api
3 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1 ketul bawang besar
 1 asam keping
sedikit air
sedikit minyak masak
garam
gula
[ sukatan adalah mengikut kekreatifan diri sendiri - tak ikut pun takper ]


CARA - CARA :

1- Panaskan minyak dan goreng ikan bilis sehingga garing
2- ketepikan
3- Kisar cili bersama bawang putih, merah & bawang besar
4- tumis bahan kisar
5- masukkan sedikit air bagi mengelakkan ia hangit
6- masukkan asam keping, garam dan gula
7- biarkan cili betul-betul masak yer... kang sakit perut lak
8- Tutup api dan biarkan sekejap
9- gaulkan ikan bilis yang digoreng tadi
10- Siap dihidangkan


sedap dimakan bersama nasik panas dan kicap
boleh dipelbagaikan dengan memasukkan tempe dan kentang
[ kata nak simple, ai bagi ikan bilis jer la... ]




SLOGAN

Resepi ini bersesuaian untuk Puan Shalin memasak kepada Incik Fahmi kerana.....................................................
(Tulis lah berapa panjang yang korang suka,jangan korang buat karangan atau cerpen sudah!)

CEPAT UNTUK DISEDIAKAN DENGAN BAHAN-BAHAN YANG AMAT MUDAH DIPEROLEH
AMAT SEDAP SEHINGGA MENJILAT JARI


kepada Pn Shalin :
Renung-renungkan dan selamat beramal mencuba




5 comments:

ShalinzZ85 said...

awak..baru dua orang yang masuk contest nie.huhu

puanstoberi said...

ini bagus ni utk makan waktu sahur. Aku biasa buat bilis goreng ngan bwg n cili je. Tp kali ni aku nak terai ikut hang la ryn. Ada buh asam keping. Harus terai nih.

ryn said...

shalin.. diorang antar last minit kot nanti..
reen, aku sker buat byk.. sebab lg peram lelama, cam lg sedap jer...
aku letak bawang besar sbb nanti aku rasa manis bawang tu..
asam keping ni petua mak aku, nak balancekan rasa pedas tu...

PurPLe LaDy AiFA said...

oh, menarik.. leh try nak buat time sahur kan.. sahur2 kne resepi simple2.. hehe

ryn said...

betul tu effa...
masak heavy nampak cam tak tertelan jer nanti